Grzybicze zapalenia pochwy

Categoirzed Under: Choroby, Grzybice

Głównymi objawami grzybicy pochwy jest swędzenie, pieczenie oraz gęste białe upławy, niekiedy o konsystencji przypominającej twaróg i nieprzyjemnym zapachu. Nasilają się one podczas oddawania moczu i po współżyciu. Często towarzyszą im zaczerwienienie, obrzęk i uczucie gorąca sromu oraz piekące pęknięcia skóry.
Tymczasową ulgę daje kąpiel, jednak prowadzi ona do namnażania bakterii, dla których najlepsze środowisko jest właśnie wilgotne i ciepłe, co gwarantuje temperatura ciała. Również domowe sposoby leczenia zwane „nasiadówkami” czasami dają efekt odwrotny od pożądanego. Dlatego też zaobserwowanie u siebie objawów mogących wskazywać na grzybicze zapalenie pochwy powinno być sygnałem do pilnego kontaktu z ginekologiem i rozpoczęcia leczenia.
Kobiety prowadzące aktywne życie seksualne powinny pamiętać o tym, że jej partner również może być zarażony grzybami. W jego przypadku choroba będzie przebiegać bezobjawowo. Lekarz w takim przypadku zazwyczaj przepisuje środki doustne oraz maść do stosowania miejscowego.
W przypadku nawracającej grzybicy, należy zastanowić się nad źródłem jej pochodzenia. Może się tak zdarzyć, że środki do higieny intymnej podrażniają i wysuszają naturalną warstwę ochronną okolic intymnych, przez co bakterie mają do niej łatwiejszy dostęp. Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy stosowane środki nam szkodzą jest zastąpienie ich szarym mydłem. W dużej ilości przypadków, częstotliwość nawrotów grzybicy znacząco się zmniejsza.