Choroba policystycznych jajników

Categoirzed Under: Choroby, Leczenie

ginekologiaChoroba policystycznych jajników
Choroba ta polega na nieprawidłowej budowie jajników. Charakterystycznym objawem zespołu policystycznych jajników (PCO) są zaburzenia miesiączkowania. Krwawienie pojawia się co kilka miesięcy, a nawet raz, dwa razy w roku. Bywa, że okres w ogóle się nie pojawia. Po wyglądzie pacjentki lekarz również może podejrzewać chorobę. Kobiety z PCO są często otyłe, mają problemy z cerą, ale bywa również, że są drobne, bez trądziku czy łojotoku. Jeżeli kobieta zgłasza się do lekarza ginekologa z problemem nieregularnych krwawień, zazwyczaj dostaje receptę na pigułki antykoncepcyjne. Przyjmując je będzie miała sztucznie ustawione miesiączki, ale budowa jej janików się nie zmieni. Po odstawieniu tabletek cykle znów staną się nieregularne. Możliwości leczenia są bardzo trudne, a całkowite wyleczenie wręcz niemożliwe. Ważne jest by kobieta kontrolowała wagę i badała poziom hormonów.
Niestety, najczęściej PCO wykrywa się późno, dopiero przy próbie zajścia w ciążę, gdy kobieta ma z tym problemy. Dla wielu jedyną szansą na urodzenie dziecka jest sztuczne zapłodnienie. Najlepszym rozwiązaniem jest zapłodnienie In vitro maturation (IVM). W tej metodzie stosuje się krótką stymulację jajników, następnie pobiera się niedojrzałe komórki jajowe i w warunkach laboratoryjnych poddaje się je procesowi dojrzewania. Trwa to zwykle dwa dni. Dopiero potem można je zapłodnić, a zarodek umieścić w macicy.