Zapłodnienie in vitro

Categoirzed Under: Ciąża, Zabiegi

Zapłodnienie in vitro
Co piąta para w Polsce nie może doczekać się dziecka. Niekiedy jedyną szansą na potomka jest sztuczne zapłodnienie. Metodę in vitro stosuje się, gdy kobieta nie ma jajowodów lub są one niedrożne, gdy z pęcherzyków Graafa nie wydobywają się dojrzałe komórki jajowe, w ciężkich przypadkach policystycznych jajników i endometriozy. Z in vitro korzysta się też wtedy, gdy nasienie jest złej jakości lub plemniki nie mogą wydostać się z jąder, albo gdy mężczyzna zdeponował swoje plemniki w banku nasienia (np. z powodu choroby). Tę technikę lekarze polecają też parom, w przypadku których nie udaje się ustalić przyczyny niepłodności.
ginekolog
Wstępne badania, które powinna wykonać kobieta około pół roku przed zabiegiem:
– wymaz z pochwy
– USG jajników
– stężenie hormonów FSH, które stymulują dojrzewanie pęcherzyków w jajniku i wydzielanie estrogenów, progesteronu oraz estradiolu
– wykluczenie infekcji HIV, a także wirusowego zapalenia wątroby typu B i C
– oznaczenie grupy krwi
Badania konieczne u mężczyzny:
– badanie nasienia
– wykluczenie infekcji HIV, wirusowego zapalenia wątroby typu B i C
– badanie kariotypu, czyli ocena liczby i struktur chromosomów
Mogą być zlecone inne badania, co zależy od przyczyny niepłodności.

Przygotowania do procesu leczenia zaczynają się w drugiej połowie cyklu poprzedzającego właściwą procedurę pobierania komórek jajowych do zapłodnienia. Najpierw kobieta przyjmuje hormony hamujące wzrost pęcherzyków jajnikowych, a w pierwszych dniach kolejnego cyklu rozpoczyna się właściwa hormonalna stymulacja pęcherzyków, w których są obecne komórki jajowe. Zdarza się, że procedurę in vitro trzeba powtarzać kilka razy zanim osiągnie się pożądany efekt w postaci zdrowej ciąży i dziecka.