Okolice intymne kobiety są częstymi miejscami rozwoju stanu zapalnego, a jego bezpośrednią przyczyną jest zachwianie naturalnej równowagi pomiędzy różnymi rodzajami bakterii. Dzieje się tak z powodu przyjmowania dużej dawki antybiotyków, infekcji bakteryjnych innych narządów, np. gardła i ucha, zaburzeń hormonalnych czy menopauzy. Objawy zapalenia to pieczenie, świąd, upławy, ból warg sromowych i uczucie suchości w pochwie.
ginekologia Sygnałem, że coś jest nie tak, może być również białoszary lub żółty kolor wydzieliny oraz jego brzydki zapach (naturalnie jest przejrzysta lub biała i bezwonna). Infekcję trzeba jak najszybciej wyleczyć, ponieważ istnieje ryzyko, że przeniesie się ona do błony śluzowej macicy oraz zaatakuje jajowody i przydatki.
Jeśli objawy są niewielkie i wcześnie wykryte, zapalenie można leczyć dostępnymi w aptece środkami bez recepty. Są to w większości preparaty ziołowe w formie maści lub płukanek. Jeśli dolegliwości nie ustąpią w ciągu 2-3 dni lub zaczną się gwałtownie nasilać konieczna jest wizyta u ginekologa. Lekarz na podstawie wydzieliny oraz objawów towarzyszących określi rodzaj zapalenia oraz dobierze środki przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne lub przeciwbakteryjne. Mają one postać tabletek doustnych, globulek i maści dopochwowych. Okres kuracji trwa zazwyczaj ok. 7 dni i bardzo ważne jest, aby nie przerywać zażywania leków po ustąpieniu objawów, ponieważ spowodować to może nawrót dolegliwości. Leczeniu powinien również zostać poddany partner, żeby nie doszło do sytuacji wielokrotnego zarażania się od siebie.